sobota, 9 maja 2015

Euro NCAP - najnowsze testy - co się zmieniło?

Najnowsze testy zderzeniowe przeprowadzono na czterech samochodach - Renault Espace, Suzuki Vitara, Fiat 500X oraz Mazda 2. Jak wypadły te samochody w najważniejszym egzaminie z zakresu bezpieczeństwa?
 

Otóż dwa pierwsze samochody zdały testy "na piątkę", czyli otrzymały maksymalną notę, natomiast Fiat 500X oraz Mazda 2 otrzymały cztery gwiazdki. Główną przyczyną niższych ocen są pewne braki w systemach bezpieczeństwa. Coraz popularniejszym jest system autonomicznego hamowania (AEB Interurban) przy wyższych prędkościach (do 80 km/h), którego zabrakło w dwóch wymienionych wcześniej modelach. Poza tym Mazda i Fiat spisały się naprawdę dobrze i oferują wysoki poziom bezpieczeństwa.

Testy Euro NCAP są na bieżąco aktualizowane i zmieniane przez rozwój technologiczny, dlatego samochody, które jeszcze kilka lat temu uzyskały maksymalną notę teraz w zasadzie nie wiadomo jakby wypadły. Czy obecnie Mercedes klasy C W203 otrzymałby cztery, a może jednak trzy gwiazdki? Podczas, gdy przy wejściu do produkcji oferował najwyższy poziom bezpieczeństwa? Tego nie wiemy. Podobnie ma się sprawa z Jaguarem S-Type, który również był wzorem samochodów w zakresie bezpieczeństwa.


Nowe technologie w pewnym stopniu zaciemniają nam przekaz. Kiedyś przeogromne znaczenie miała konstrukcja samochodu - budowa karoserii oraz pewne nowinki, np. silnik kryjący się pod podłogę w przypadku zderzenia (system stosowany w Mercedesie klasy A). Teraz jest już trochę inaczej, choć oczywiście budowa samochodu oraz materiały do jego stworzenia mają ogromne znaczenie. Ale coraz to nowsze testy ukazują, że to elektronika zaczyna mieć największy wpływ na ocenę samochodu i poziom bezpieczeństwa.

 

1 komentarz:

  1. Ciekawe jakie jeszcze systemy bezpieczeństwa wspierane masą elektroniki zostaną wprowadzone... Żeby tylko przez nadmiar tych wszelakich czujników same samochody nie zaczęły wariować.

    OdpowiedzUsuń