niedziela, 12 sierpnia 2012

Audi A6 2.5 TDI - samochód dla milóśników - Test


180 KM mocy, napęd na cztery koła, skrzynia biegów Tiptronic. W środku maksymalne wyposażenie: pełna elektryka, skórzana tapicerka, nawigacja, klimatyzacja, wszystkie fotele podgrzewane (przednie z pompowanym oparciem).


Jasne wnętrze połączone z drewnianymi wykończeniami to zestawienie, które bardzo mi się podoba. Tym bardziej, że materiały, których użyto w środku są bardzo wysokiej jakości - mimo, że na liczniku widnieje prawie 300 tys. km przebiegu, to wnętrze A6 wygląda jak nowe. Jedynie fotel kierowcy jest trochę podniszczony.


Pozycja za kierownicą jest dość wygodna, ale w dobrze wyprofilowanych fotelach brakuje regulacji oparcia. Odpalamy silnik (od razu słychać, że to diesel), przesuwamy dźwignię zmiany biegów na pozycję D i ruszamy...

A "szóstka" przyspiesza naprawdę fajnie, a jeśli ktoś chce poczuć więcej emocji, to ma do dyspozycji tryb Sport, wtedy naprawdę można poczuć różnicę:-) Przy 100km/h jest dość cicho, ale mogłoby być lepiej - słychać silnik i lekkie tłuczenie, kiedy droga, którą przemierzamy jest nierówna, ale to akurat może być wina niskoprofilowych opon? Jak dla mnie zawieszenie jest niestety zbyt twarde, każda, nawet niewielka dziura jest dość wyczuwalna.

Autem przejechałem jakieś 1000 km. Średnie spalanie przy normalnej jeździe to 9-9,5 l/100 km. Przy naprawdę delikatnej jeździe udało mi się zejść do 6 litrów na trasie. Jak chcemy trochę poszaleć to musimy się liczyć ze średnim spalaniem na poziomie 11 litrów, a w mieście Audi potrafi "wypić" nawet 12-13 litrów ON!



W trakcie moich podróży nie obyło się bez przygód. Zdarzyło mi się kilka razy, że auto nie chciało ruszyć; trzeba było trochę się namęczyć żeby automat w końcu zadziałał. Były też sytuacje, w których skrzynia nie chciała przerzucać biegów; silnik kręcił do ponad 3 tysięcy obrotów i nic, ale wtedy pomogła ręczna zmiana przełożeń.
Po wymianie oleju w skrzyni problem zniknął... na pewien czas. Problemy sprawiała również zmieniarka na 6 płyt CD, która znajduje się w bagażniku. Przy większych mrozach przestała działać i byłem skazany na radio, które nie zawsze znajdowało częstotliwość danej stacji. Drobiazg, aczkolwiek trochę irytujący.

PLUSY:

- Na plus na pewno zasługuje ergonomia, która jest wręcz wzorowa, obsługa większości urządzeń po krótkim czasie staje się intuicyjna.
- Obszerne, świetnie wykończone wnętrze
- Ogromny bagażnik (zwłaszcza po złożeniu tylnych siedzeń). 
- Dobre własności jezdne - nawet przy większych prędkościach auto dobrze trzyma się drogi, nie przechyla się na zakrętach.
- Dobre osiągi i mocne hamulce
- Napęd Quattro
- Fajne nagłośnienie

MINUSY:

- Ciężko działające wspomaganie kierownicy
- Mała ilość schowków i ten nieszczęsny podłokietnik... jest za wąski, ledwo mieści portfel, a podczas jazdy nieraz potrafi zaskrzypieć.
- Słaba widoczność do tyłu (jak to w kombi)
- Brak tylnych czujników parkowania 
- Duże spalanie, wysokie koszty utrzymania
- Słabe tłumienie poprzecznych nierówności
- Skrzynia biegów, która ma swoje humory i podczas redukcji potrafi szarpnąć 

  
Reasumując: Audi A6 to obszerne, wygodne i świetnie wykończone auto, ale jeśli ktoś chciałby się skusić na diesla, to radziłbym poważnie zastanowić się nad modelem z silnikiem 1.9 TDI i manualną skrzynią biegów. Fakt, 130 KM nie daje nam takich osiągów, ale ten motor nie jest tak awaryjny, koszty serwisowania są niższe; a w połączeniu z manualem "szóstka" odpłaci się mniejszym spalaniem. W aucie, którym jeździłem wymiana rozrządu kosztuje ok. 2500 zł, a pełny zbiornik paliwa (70 l.) wystarczył na przejechanie ok. 700 km; więc tanio nie jest.

Ja wybrałbym silnik 1.9 TDI, bo osiągi to jedno, ale w tym przypadku koszty utrzymania - są górą.


1 komentarz:

  1. Ten silnik 2.5 TDI jest naprawdę dobry biorąc pod uwagę osiągi, ale niestety dość drogi w naprawach :( Sam rozrząd pochłania jakieś 3 tysiące złotych...

    OdpowiedzUsuń