czwartek, 8 stycznia 2015

Zawieszenie pneumatyczne - niekoniecznie droga opcja?

Tradycyjne sprężyny śrubowe zastąpione miechami oraz hydraulicznymi amortyzatorami z regulacją siły tłumienia. Tak w skrócie można opisać zawieszenie pneumatyczne - czyli jedną z bardziej kosztownych części samochodu. W końcu za komfort trzeba płacić, ale czy faktycznie coraz popularniejsza "pneumatyka" generuje aż tak wysokie koszty?


Jeśli porównalibyśmy auta tego samego segmentu, z których jedno poruszałoby się na zwykłym zawieszeniu wykorzystującym sprężyny, natomiast drugie na pneumatycznym to niemal pewnym jest, że praktycznie na każdym polu zwycięzcą okazałby się samochód wyposażony w poduszki pneumatyczne.

Znacznie wyższy komfort jazdy, regulacja prześwitu - zwiększanie w trudnych warunkach drogowych oraz zmniejszanie przy dużych prędkościach, aby samochód lepiej trzymał się drogi. Zarówno przy małym jak i dużym obciążeniu jazda samochodem z takim zawieszeniem to czysta przyjemność.
W autach tradycyjne zawieszenie jest albo miękko zestrojone - przez co szybkie pokonywanie zakrętów często jest niemożliwe, a przy wyższych prędkościach karoseria lekko się buja; albo twardo zestrojone - co powoduje, że samochód wtedy kiedy musi trzyma się drogi jak przyklejony, ale na dziurach lub w trudnym terenie co poniektórych kierowców może wręcz doprowadzić do szału.
Bardzo często kupujemy samochody, w których zawieszenie stawia na kompromis - czyli dobrze radzi sobie na zakrętach jak również komfortowo pokonuje te mniej przyjazne dla podzespołów drogi. Niestety żadne z tych zawieszeń nie radzi sobie zbyt dobrze z w pełni załadowanym autem i tak czy owak prześwit ulega zmniejszeniu, a co za tym idzie podzespoły jak i kierowcy "narzekają" na taki stan rzeczy.

Zawieszenie pneumatyczne również wygrywa ze zwykłym cenowo, ale w tę niekorzystną dla użytkowników stronę - jego serwis jest znacznie droższy.

No ale właśnie, czy "pneumatyka" już na stałe będzie kojarzona z trzebieniem portfela właściciela auta? To zależy, głównie od tego jak dany użytkownik będzie dbał o te wymagające sporej troski elementy.

Jak wiadomo zawieszenie jest jednym z najszybciej zużywających się podzespołów w samochodzie. Choć wielu producentów deklaruje, że zawieszenie pneumatyczne jest w stanie wytrzymać ponad 300 000 km nie znaczy to, że przez ten czas można tylko wsiadać i jechać nie zważając na nic. Z czasem miechy tracą szczelność, a na łączeniach przewodów pojawiają się wycieki powietrza. Nierozsądne (czyli zbyt częste) "zabawy" zmianą charakterystyki tłumienia nierówności prowadzą do uszkodzenia kompresora wytwarzającego ciśnienie. I jeśli właściciel pojazdu przez dłuższy czas pozostanie bierny na te (jakby się początkowo mogło wydawać) niegroźne awarie, to po pewnym czasie wymiana wszystkich elementów może go kosztować równowartość całego samochodu.

Dlatego warto jak najszybciej zareagować gdy zaświeci się kontrolka, albo nadwozie powoli zacznie opadać do najniższego stanu, bądź samochód będzie stał krzywo. Bo wtedy może się tylko skończyć na wymianie miechów bądź łączeniach przewodów. Po czym dalej można będzie cieszyć się jazdą.

Mimo, że regularna kontrola stanu zawieszenia znacznie obniży jego koszty serwisowania, to jednak nie należy myśleć, że będzie tanio - koszty miechów wraz z wymianą znajdują się w przedziale 1000-2000 zł (w zależności od marki samochodu), natomiast ceny kompresorów oscylują między 1000 a 2500 zł.

Jeśli kolumny ulegną uszkodzeniu i pozostanie nam już tylko naprawa bądź wymiana to warto rozważyć  ich regenerację lub takowe kupić. Taki zabieg również znacznie zmniejszy wydatki.

Jeśli ktoś bardzo dba o samochody to z zawieszeniem pneumatycznym nie będzie miał większych problemów mimo, że poczuje pewien ubytek na koncie. Natomiast jeśli dla kogoś ważne jest aby auto jechało, to po pewnym czasie, gdy usłyszy ile będzie go kosztować naprawa takiego zawieszenia... to po porostu się rozpłacze.

Jak to się mówi? - Za wygodę trzeba płacić.



5 komentarzy:

  1. Z pneumatyką podobnie jak z hydrauliką, niewielu ją zna, za to wszyscy się jej boją. Jednak są producenci którzy od wielu lat stosują takie rozwiązania, więc jednak można.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli właściciel dba o swoje autko, to nie ma się czego obawiać. Jeśli nie, to faktycznie zawieszenie pneumatyczne może wręcz zrujnować jego portfel.

      Usuń
    2. Nasza wypożyczalnia serwisuje samochody w aso więc mamy pewność że są bezpieczne. Pneumatyczne zawieszenie ma tylko nasza c5

      Usuń
  2. Ale z drugiej strony nasze polskie drogi tak na prawdę zajeżdżaj nasze samochody.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio wpadły mi w ręce siłowniki camozzi i uważam je za jedne z najlepszych, jakie widziałem, szczerze polecam wypróbowanie tego produktu

    OdpowiedzUsuń